Wednesday, November 6, 2019

Jangan Lewatkan Kematian 12 Orang Asli Kuala Koh disahkan demam campak

Kementerian Kesihatan (KKM) memberlakukan kematian 12 Orang Asli suku Batek di Kampung Kuala Koh, Kelantan, pada Jun lalu dipicu demam campak serta bukanlah karena pencemaran.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad, berbicara faksinya melaksanakan pengamatan jeli di makmal ke atas 12 dibanding 16 mayat buat mendapat ketentuan lebih kokoh.

Beliau berbicara, mengikut laporan awal, beberapa 16 kematian diadukan dengan empat diadukan ke KKM iaitu tiga ke Jabatan Kesihatan Negeri Kelantan serta satu ke Jabatan Kesihatan Negeri Terengganu.
Simak Juga : rumus vlookup beda sheet

“Selain itu, 12 kematian diadukan pada Polis Diraja Malaysia (PDRM) Kelantan. Dibanding 16 kematian itu, cuma empat kematian disahkan demam campak, pada kala 12 kematian belumlah juga bisa disahkan kerana masih menanti ketentuan ujian toksikologi, logam berat serta entomologi.

“Hasil didapat lewat laporan penuh ini hari, lapan kematian memiliki hubungan epidemiologi dengan wabak demam campak, pada kala empat kematian tidak bisa ditetapkan punca kematian kerana step pereputan yang teruk, tetapi menurut ketentuan riset sampel persekitaran serta laporan forensik, kematian tidak berpunca dibanding keracunan logam berat maupun dalam erti kata lain pencemaran.

“Bagaimanapun rumusan yang bisa ditranslate lewat laporan penuh ini, semua 12 kematian terbabit merupakan kerana demam campak seperti berlaku ke atas semua mangsa, bukanlah dipicu pencemaran, ” ujarnya pada sidang media di pejabatnya di sini, ini hari.

Julai lalu, Dzulkefly berbicara, laporan penuh sekarang dalam proses disediakan yang akan ambil saat lebih lama kerana masih menanti tiga ketentuan iaitu deoksiribonukleik (DNA) dibanding 12 mayat terkait, toksikologi serta logam berat dibanding lapan mayat dan ketentuan berkaitan entomologi dibanding 10 mayat dengan semua laporan penuh terkait ambil saat buat disediakan.

Sebelumnya, Dzulkefly diadukan berbicara, semua mayat Orang Asli yang didapati polis telah menekuni bedah trick oleh pasukan forensik pada 17 serta 18 Jun lalu, tetapi ketentuan ujian toksikologi, logam berat serta entomologi belum didapat.

Pada 17 Jun lalu, KKM memberlakukan wabak yang berlaku dalam komuniti Orang Asli suku Batek di Kuala Koh, termasuk juga membabitkan kematian, merupakan dipicu demam campak menurut ketentuan ujian makmal.

Mengkaji lanjut, Dzulkefly berbicara, faksinya sangat terpaksa ambil saat cukup lama buat tahu pastinya punca 12 kematian kerana kondisi mayat telah reput sampai menyukarkan bedah trick dikerjakan.

Beliau berbicara, hasil bedah trick ikut membabitkan beberapa sampel persekitaran seperti sumber air minum, tanah serta makanan seperti ikan masin kering diambil buat di uji hadirnya logam berat, mikroorganisma serta toksin perosak.
Artikel Terkait : rumus kkm

“Malah sumber air minum Orang Asli iaitu air tandak, air sungai serta air telaga patuhi nilai pakar kualiti air mentah buat minuman serta bebas toksin makhluk perosak, tetapi sumber air minum terbabit tercemar dengan beberapa bakteria patogenik.

“Bagi riset mikrobiologi sampel tanah simpan serta kira-kira hunian, satu kes kematian merupakan negatif buat dua bakteria patogenik yang di uji (meliodosis serta leptospirosis) . Riset dikerjakan pada ikan masin kering pula mengalami tdk ada logam berat, histamin serta mikroorganisma, ” ujarnya.

No comments:

Post a Comment

Yuk Intip Industri Coworking Space Cetak Pertumbuhan Tinggi

Industri ruangan kerja berbarengan (coworking ruang) adalah satu diantaranya bidang yang terus berkembang. Perkembangan ini searah dengan be...